Yatay Geçiş Rehberi

Yatay geçiş hakkında bilgilerin yer aldığı internet sitemizde, sizleri bu konuda aydınlatmak ve yatay geçiş isteğinizi gerçekleştirmeniz için yardımcı olmayı amaçlıyoruz. Üniversiteler kontenjanlarını ve şartlarını açıkladığı takdirde sitemize bu bilgiler eklenmektedir. Sorular ve Cevaplar bölümünde aklınıza takılan soruları sorabilirsiniz.

Akdeniz Üniversitesi 2008-2009 Yatay Geçiş Başvurusu

Yükseköğretim Kurulunun “Yükseköğretim Kurumları Arasında Önlisans ve Lisans Düzeyinde Yatay Geçiş Esaslarına İlişkin Yönetmelik” hükümleri uyarınca, Üniversitemiz Fakülte / Yüksekokullarına yatay geçiş yolu ile kabul edilecek öğrencilerde aranan koşullar ve istenen belgeler aşağıda belirtilmiştir:

LİSANS VE ÖNLİSAN PROGRAMLARI İÇİN;

A- BAŞVURU KOŞULLARI

1. Yatay geçişler ancak, eşdeğer eğitim programları uygulayan yükseköğretim kurumları arasında yapılır.

2. Öğrenci yatay geçiş başvurusunu, geçmek istediği yükseköğretim kurumuna, ders yılı veya yarıyılın başlamasından 10 gün öncesine kadar yapmak zorundadır.

3. Yükseköğretim kurumunun ilk sınıfına veya ilk yarıyılına geçiş yapılamaz.

4. Ara sınıflara veya yarıyıllara yatay geçiş için öğrencinin;

a) Ayrılacağı kurumdaki tüm sınavlarını başarmış olması: Üniversitemiz Fakülte ve Yüksekokullarında ders geçme; Akdeniz Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim Öğretim ve Sınav Yönetmeliği’nin 23. maddesinde yer alan çizelgedeki notlara göre yapılmaktadır. Buna göre Üniversitemizdeki ders geçme notu harfi notu olarak en az CC olmalıdır. CC’nin 4’lük katsayı olarak değeri 2.00, 100 puan üzerinden değeri ise en az 70’tir. Başvurular değerlendirilirken belirtilen ölçütler göz önünde bulundurulacaktır. Başarı notu ara sınav not ortalamasının ve yarıyıl/yılsonu sınavında alınan notun birlikte değerlendirilmesi ile belirlenir. Başarı notu; bir dersin ara sınavlarından alınan not ortalamasının % 40'ı ile yarıyıl/yılsonu sınav notunun % 60'ının toplamıdır. Tıp Fakültesinde yukarıda sözü edilen oranlar ve derslerin başarı notu ilgili Fakültenin Yönergesinde belirlenir. Ayrıca; Üniversitemiz Tıp Fakültesinde 2001-2002 eğitim öğretim yılından itibaren; Ziraat Fakültesi’nin Gıda Mühendisliği, Peyzaj Mimarlığı, Ziraat Mühendisliği bölümleri ile İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nin İşletme, İktisat, Uluslararası İlişkiler bölümlerinde 2004-2005 eğitim öğretim yılından itibaren, Eğitim Fakültesi İngilizce Öğretmenliği bölümünde 2005-2006 eğitim öğretim yılından itibaren, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi’nin Maliye, Kamu Yönetimi, Fen Edebiyat Fakültesi’nin Eski Yunan Dili ve Edebiyatı, Mühendislik Fakültesi’nin İnşaat Mühendisliği, Makine Mühendisliği Çevre Mühendisliği ve Jeoloji Mühendisliği, İletişim Fakültesi’nin Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Alanya İşletme Fakültesi’nin Turizm İşletmeciliği ile Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’nun Rekreasyon Bölümlerinde 2007-2008 eğitim öğretim yılından itibaren zorunlu yabancı dil hazırlık eğitim öğretimi yapılmakta ve yapılacaktır. İlgili Fakültelerin bölümlerine belirtilen yıl ve yarıyıllar için yapılacak başvurularda öğrencilerin geldikleri yükseköğretim kurumunda zorunlu yabancı dil hazırlık sınıfını okumuş ve yılsonu sınavlarını başarmış olması, geldikleri yükseköğretim kurumunda zorunlu yabancı dil hazırlık eğitimi almayan öğrencilerin ise ilgili bölümlerce yatay geçiş değerlendirmeleri yapılmadan önce Üniversitemiz Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılacak yabancı dil yeterlik sınavını başarmış olması koşulu aranmaktadır.

b) Gireceği sınıftan veya yarıyıldan önceki öğretim süresinde sağladığı genel ağırlıklı not ortalamasının (gireceği sınıfa veya yarıyıla geçiş notu dahil) en az 4 üzerinden 2.00 yada genel not ortalaması 4 üzerinden 2.40 olmalıdır.

Ancak, kamu kurum ve kuruluşlarında asli ve sürekli kamu hizmetlerinde görevlendirilenlerin, sürekli olarak bir başka yere atanmaları halinde, bakmakla yükümlü oldukları 25 yaşını geçmemiş çocukları, eşdeğer eğitim öğretim programının son sınıfı ya da son yarıyılı dışında her sınıfa ya da yarıyıla, eğitim öğretim yılının başlamasından itibaren en geç bir ay içinde, bulundukları eğitim öğretim programının puanı, geçiş yapmak istedikleri programın en düşük puanından yüksek olması koşulu ile yatay geçiş yapabilirler.

5. Yükseköğretim Kurumlarının son sınıflarına veya son yarıyılına geçiş için öğrencinin;

a) Ayrılacağı kurumdaki bütün sınavları başarmış olması,

b) Son sınıfa veya son iki yarıyıla kadar sağladığı genel not ortalamasının (son sınıfa veya son iki yarıyıla geçiş notu dahil) en az 100 üzerinden 75 veya 4 üzerinden karşılığı gelen not olması,

c) Son sınıfa veya son iki yarıyıla geçiş notunun ise en az 100 üzerinden 80 veya 4 üzerinden karşılığı gelen bir not olması gerekir.

d) Tıp Fakültesi’nin son sınıfına (İntörnlük dönemine) yatay geçiş yapılamaz.

6. Bir yükseköğretim kurumundan disiplin cezası ile çıkarılmış olanlar yatay geçiş başvurusu yapamazlar.

7. Yurtdışı yatay geçiş kontenjanı ayrılması koşuluyla; yabancı ülkelerdeki yükseköğretim kurumlarından Üniversitemize başvuran öğrencilerin, yabancı ülke yükseköğretim kurumlarından yabancı dil hazırlık sınıfı dışında en az iki yarıyıl okumuş ve yıl sonu sınavlarını başarmış olması, 3. ve 4. maddelerde belirtilen diğer konuları yerine getirmiş olması koşulu aranır. İlk yıl/iki yarıyıl sonunda sınav yapılmayan yükseköğretim kurumlarından ilk yıl sonunda geçiş yapılmaz. Ancak, öğrencinin anne ve babasının, devlet hizmetinde görevli ise görevinin sona ermesi sebebiyle Türkiye’ye dönmesi; işçi ise kesin dönüş yapması halinde, yabancı dil sınıfı dışında en az bir yarıyıl okumuş ve yarıyıl sonu sınavlarını başarmış olması yatay geçiş başvurusu için yeterlidir.

8. İkinci öğretimde öğrenim gören öğrenciler, ikinci öğretim programlarından normal örgün öğretim programlarına yatay geçiş yapamazlar. Ancak hazırlık sınıfı dışında, bulundukları sınıfın bütün derslerini vermek ve ilk yüzde on’a (% 10) girmek koşuluyla bir üst sınıfa geçmiş olan öğrenciler, ikinci öğretim için öngörülen ücreti ödemek kaydıyla örgün öğretim programlarına yatay geçiş yapabilirler. Örgün öğretimden ikinci öğretime yatay geçiş yapılabilir. Bu yatay geçişlerde de örgün öğretimde uygulanan yasa, yönetmelik vb. hükümleri uygulanır.

9. Başvuruların kontenjandan fazla olması halinde sıralama, öğrencinin ayrılacağı kurumdan sağladığı genel başarı ortalamasının Akdeniz Üniversitesi not sistemine dönüştürülmesiyle yapılır. Başarı ortalamasının eşit olması halinde ÖSYM puanı dikkate alınır.

10. Üniversitemizin tüm Fakülte ve Yüksekokullarına yatay geçiş başvurularının kabulünde öğrencinin yerleştirildiği yıldaki ilgili bölümün / programın ÖSYM taban puanı (lise birincisinin puanı dikkate alınmayacaktır); başvurduğu Fakültenin / Yüksekokulun ilgili bölüm ve programın o yıldaki taban puanının 10 puan altına eşit veya daha fazla olması koşulu aranır. Meslek Yüksekokullarının programlarına yapılan başvurularda 4702 sayılı yasa gereğince ÖSYS koşulu aranmaz.

11. Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde Karma (Entegre - PDÖ) Eğitim verildiğinden ilgili Fakülteye sadece bu tür eğitim veren Tıp Fakültelerinden gelen öğrencilerin başvuruları kabul edilir.

12. Üniversitemizin, bazı derslerin Yabancı Dil okutulduğu Fakülte ve Yüksekokullarına yatay geçişlerde; Yabancı Diller Bölümü tarafından yapılacak olan Yabancı Dil Yeterlik Sınavında başarılı olmaları koşulu aranmaktadır.

13. Bağıl Değerlendirme not yöntemi uygulayan üniversitelerden yapılacak başvurularda öğrencinin tüm derslerden CC (100 üzerinden 70) notu ile geçmiş olma zorunluluğu aranır. Derslerden koşullu başarı ile (100 üzerinden 70’in altında) geçmiş olan öğrencilerin başvuruları dikkate alınmaz.

14. Başvuran adayların kayıtlı oldukları Üniversiteye ÖSYM Başkanlığınca yerleştirilmiş olması gereklidir.

15. Dikey Geçiş Sınavı ile herhangi bir yükseköğretim kurumuna yerleşen öğrencilerin yatay geçiş başvuruları kabul edilmez.

16. Fakülte ve Yüksekokulların aradığı diğer koşullar.

17. Posta ile başvuru kabul edilir. Ancak postada geciken başvurular işleme konulmaz.

B)BAŞVURU İÇİN GEREKEN BELGELER

1. Not Durum Çizelgesi (Transkript): Başvuran öğrencinin ayrılacağı kurumdan alacağı, öğrenim gördüğü dersler ve bu derslerden aldığı notları gösteren resmi belgenin aslı. (Yabancı dilde olanların Türkçe’ye çevrilmiş olması gerekmektedir.)

2. Yabancı Dil Hazırlık sınıfında öğrenim gören öğrencilerin Yabancı Dil Hazırlık Belgesinin onaylı fotokopisi.

3. Disiplin cezası almadığını gösterir belge.

4. ÖSYS sınav sonuç belgesinin onaylı fotokopisi.

5. İkinci öğretimden örgün öğretime yatay geçiş yapmak isteyen adayların öğretim yılı sonu itibariyle % 10’a girdiklerini gösterir resmi belge.

6. Yurt dışından yapılan başvurularda, adayın ayrılacağı yükseköğretim kurumunu tanıtan dokümanların eklenmesi yararlıdır.

7. Başvurular; bir dilekçe ile ilgili belgeler eklenerek Fakülte Dekanlığı veya Yüksekokul Müdürlüğüne eğitim öğretim yılı başlamasından 10 gün öncesine kadar yapılır.

LİSANSÜSTÜ PROGRAMLAR İÇİN BAŞVURU KOŞULLARI; (Koşullar; Fen Bilimleri ve Sosyal Bilimler Enstitüleri için belirlenmiş olup, Sağlık Bilimleri Enstitüsü için ilgili Enstitünün Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği’nde belirtilmiştir.)

1. Lisansüstü programlardan yalnız tezli yüksek lisans programlarına yatay geçişle öğrenci kabul edilir. (Doktora ve tezsiz yüksek lisans programlarına yatay geçişle öğrenci kabul edilmez.)

2. Başvurular eşdeğer eğitim uygulayan anabilim dalları arasında yapılır.

3. Başvuru için öğrencinin öğrenim gördüğü yükseköğretim kurumundaki kayıt yaptırdığı yarıyıla ait genel not ortalamasının 4 üzerinden 2.40 veya 100 üzerinden 70’e eşdeğer veya üzerinde olmalıdır.

4- Öğrencinin Enstitüye kayıt yaptırdığı ilk dönemde yapılan yatay geçiş başvuruları kabul edilmez.

5. Başvurular eğitim öğretim başlamadan en geç 10 gün öncesine kadar ilgili Enstitü Müdürlüğüne dilekçe ile yapılır.

6. Posta ile başvuru kabul edilmez.

7. Başvuru dilekçesine, not durum belgesi ile disiplin cezası almadığını gösterir

belge eklenmelidir.

8. Ayrıca başvuru sırasında İlgili Enstitü Müdürlükleri tarafından da birtakım belgeler istenebilir.


Kontenjanlar için: http://www.akdeniz.edu.tr/ogrenci/duyurular/ygbahar.htm

2 yorum:

Adsız dedi ki...

eşdeğer eğitim programları derken ne demek istediğini ve not sisteminin nasıl olduğunu anlamadım bilgilendirirseniz sevinirim...

Adsız dedi ki...

ben ebelik bölümünden hemşirelik bölümüne geçmek istiyorum nasıl geçerim